Waarom ik geen tarief per woord of per uur bereken - én wat het voordeel is voor jou.

Eind december werd ik benaderd door een ondernemer uit de zorgsector. Hij had goed nieuws voor me: hij was met spoed op zoek naar een tekstschrijver, en de keuze was daarbij op mij gevallen. Volgende week had hij webteksten nodig voor een grote website van 9 webpagina's. Dat zou wel betekenen dat ik tijdens de feestdagen moest doorwerken. Daarom was hij bereid om mij - hoe barmhartig - maar liefst € 0,05 cent per woord te betalen. Vijf. Hele. Centen. De tekstschrijver waar hij eerder mee werkte deed het namelijk voor al € 0,01 per woord, maar daar had 'ie om onduidelijke redenen afscheid van genomen. Kortom: hoe snel kon ik beginnen?


Tarief van een tekstschrijver: de (grote) verschillen

Natuurlijk wil elke ondernemer het beste resultaat voor het voordeligste tarief. Een tekstschrijver die een dijk van een tekst aflevert, zonder dat je de rest van de maand op een houtje moet bijten. De tarieven van tekstschrijvers lopen enorm uiteen. Neem bijvoorbeeld een brochuretekst. De ene tekstschrijver kruipt achter zijn toetsenbord voor € 20,- per uur, de ander voor € 0,55 per woord en weer een ander factureert € 150,- per uur. Of € 400,- voor de hele brochure. Als je online prijzen bekijkt, kan het lijken alsof je appels met peren aan het vergelijken bent. Dat komt onder meer omdat tekstschrijvers en copywriters grofweg drie soorten tarieven hanteren:

een tarief per woord;

een tarief per uur;

een tarief per tekst of project.


Welke tariefvorm voor jouw opdracht de slimste keuze is? Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dat is in géén van de gevallen een tarief per woord. Gewoon niet.

 

Als opdrachtgever moet je nooit een samenwerking met een tekstschrijver willen aangaan op basis van een tarief per woordOf die prijs nu € 0,01 cent of € 0,55 per woord bedraagt, dat maakt geen wezenlijk verschil. In beide gevallen is het voor zowel mij als tekstschrijver als voor jou als opdrachtgever een heel onvoordelige keuze. 

 

Ik heb bovengenoemde opdrachtgever dan ook hartelijk bedankt voor de eer om voor € 0,05 per woord te schrijven. Niet alleen is mijn agenda vol tot en met mei 2025, ook werk ik op basis van projectprijzen. Bovendien kan ik voor dat tarief amper de afschrijving van mijn laptop dekken, laat staan mijn maandelijkse vaste lasten.

 

(De "mooie review" die hij me vervolgens in het vooruitzicht stelde trok me niet over de streep. En het argument dat hij een andere tekstschrijver op de korrel had die het wel voor € 0,02 per woord wilde doen, evenmin.)

Een tekstschrijver voor € 0,05 cent per woord. Klinkt Lekker voordelig. Toch?

Tekstschrijvers die voor € 0,01 tot € 0,05 uit hun bed komen: ze bestaan. Vaak zijn dit beginnende tekstschrijvers en studenten, die je vindt op platformen als deze. Als je weet dat een beetje blog al gauw 800 woorden telt, dan snap je dat deze tekstschrijvers zich de blaren op de vingers moeten tikken om hun rekeningen te kunnen betalen. En zelfs dan zullen ze de verwarming uit moeten laten en alleen droog brood kunnen eten. Want om aan een bruto omzet van € 1.000,- te komen, moet je voor dat tarief dus 100.000 woorden uit je toetsenbord persen. Ter vergelijking: als auteur schrijf ik hele boeken van zo'n 100.000 woorden. En daar doe ik een heel jaar over. Of langer.

 

Voor € 0,05 cent per woord komt zelfs een 16-jarige vakkenvuller niet achter z'n spelcomputer vandaan. Die harkt bij Jumbo namelijk zo'n € 6,50 per uur binnen, en verdient daarmee dus een stuk meer dan de tekstschrijver die voor € 0,01 tot € 0,05 per woord werkt. Stel je dan even voor dat je als volwassen tekstschrijver van dat hongertarief je hypotheek, auto, verzekeringen, je pensioen en de studie van de kids bij elkaar moet verdienen. Ganz unmöglich.

 

Kortom: tenzij deze tekstschrijver een zeer lucratieve side hustle heeft, zal die moeten aankloppen bij de voedselbank, of bij z'n moeder moeten blijven wonen. It's as simple as that.

 

'Dan moet je gewoon sneller typen,' adviseerde de opdrachtgever me. 'Sneller werken is meer verdienen.'

 

Welja. Dat ik daar nog niet aan gedacht had. 

 

Volgens Google tik je na een beetje typcursus zo'n 150 aanslagen per minuut weg. 150 aanslagen per minuut, en dat acht uur per dag. Omgerekend naar een gewone 40-urige werkweek, zou ik na vijf werkdagen ongeveer € 650,- bruto kunnen factureren. Dat zou inderdaad betekenen dat ik niet alleen droog brood kan kopen, maar m´n boterhammen ook nog kan beleggen met het één of ander. Wat een luxe.

Maar... Helaas pindakaas. Deze rekensom gaat niet op. 

Veel mensen gaan er namelijk vanuit dat het werk van een tekstschrijver bestaat uit - logisch - schrijven. Toch beslaat het schrijven zelf maar zo'n 30% van ons werk. Wat ik de rest van de tijd uitvoer?

 

40% van de tijd zit in de voorbereiding. Een effectieve tekst begint bij een goede voorbereiding. Na een uitgebreide briefing met mijn opdrachtgever doe ik research. Wat moet ik weten over het vakgebied van mijn klant, voor ik ga schrijven? Wat wil de lezer  weten? Waar gaat die van 'aan'? Dan denk ik na over de beste invalshoek. Hoe breng ik de boodschap van mijn klant over, zonder dat het een Tel Sell-reclame wordt? Welke psychologische triggers pas ik toe om de doelgroep van mijn klant te verleiden tot aankoop over te gaan? Pas als ik dat heb uitgedokterd, begin ik te tikken.

 

30% van de tijd gaat naar redigeren en herschrijven. De eerste versie van een tekst is nooit de uiteindelijke versie. Schrijven is schrappen, zinnen verfijnen, schaven en oppoetsen. En soms opnieuw beginnen. Net zolang tot de tekst doet wat 'ie moet doen: de doelgroep raken en in beweging brengen. En de kassa van mijn opdrachtgever laten rinkelen.

 

Als ik een tarief per woord zou rekenen, zou ik die uren niet betaald krijgen. Om de klus rendabel te maken, zou ik me moeten focussen op het tikken van zoveel mogelijk woorden, ongeacht of ze iets toevoegen aan de boodschap. Een overbodig woord hier, een nietszeggende zin daar, wat holle frasen erbij... Een extra alinea waarin ik nog eens herhaal wat er in de vorige stond, maar dan net in een ander jasje... En kassa.

 

Spel- en tikfouten uit de tekst vissen? Daar besteed ik geen tijd aan, want tja, die uren krijg ik niet betaald. Et voilà: jij krijgt een tekst die doorspekt is met loze woorden, holle zinnen en hier en daar een gratis tikfout. O ja, helaas doet die tekst niets om jouw klanten tot aankoop te verleiden, want ik werd evenmin betaald om me te verdiepen in jouw doelgroep.

 

Het resultaat: jij betaalt voor een gebakken drol. 

 

Als tekstschrijver heb ik ook m'n trots. Zulk baggerwerk afleveren, daar word ik niet gelukkiger van. En jij als opdrachtgever al helemaal niet.


Dit is waarom een tarief per woord de kwaliteit van de tekst nooit ten goede komt.  Nee, echt nooit.

 

Een goede, effectieve tekst moet raken, boeien, binden en verleiden. Maar de beste teksten zijn niet de langste. Het had een Cruyffiaanse wijsheid kunnen zijn: als de focus op het aantal woorden ligt, dan ligt de focus niet op de kwaliteit. Betaal je per woord, dan gaat het om kwantiteit in plaats van kwaliteit.

 

Je moet weten: een kwalitatief goede tekst levert jou geld op. Want dat is wat een goede copywriter doet: jouw aanbod verkopen met zijn toetsenbord. Je schakelt die copywriter of tekstschrijver in om omzet voor jouw bedrijf te generen. Een goede tekstschrijver past een slimme SEO-strategie toe, waarmee jouw doelgroep je voortaan (beter) weet te vinden in Google. Die maakt gebruik van de juiste psychologische triggers, waarmee hij klanten maakt van jouw websitebezoekers. Zo'n tekstschrijver weet jouw doelgroep in beweging te brengen met de juiste woorden, omdat hij onderzocht heeft wie zij zijn en waar zij van 'aan' gaan.

 

Alleen met zo'n tekst gaat jouw kassa rinkelen, en heb jij jouw investering binnen no-time terugverdiend. Maar zo'n tekst vraagt wel om voorbereiding en denkwerk. En met een tekstschrijver die als een bezetene woorden aan het tellen is, omdat 'ie niet betaald wordt voor voorbereiding, denkwerk en redigeren, gaat 'm dat niet worden. 

Waarom een uurtarief voor een tekstschrijver (vaak) ook niet werkt.

Een uurtarief klinkt op zich fair. Althans: wel voor de tekstschrijver, want die krijgt gewoon waarvoor die gewerkt heeft. Toch zit ook daar scheefgroei. Om te beginnen levert die ervaren schrijver waarschijnlijk (maar overigens niet per se) beter werk af dan de beginner. En hij schrijft waarschijnlijk sneller. Dat kan dus betekenen dat jij onderaan de streep goedkoper uit bent bij de copywriter die - zeg - € 80,- per uur berekent, dan bij de starter die het voor € 35,- doet. En dat het resultaat ook nog eens beter is.

 

Daarnaast wil je als ondernemer graag duidelijkheid. Je wilt vooraf weten wat je investering gaat zijn, zonder verrassingen achteraf. Met een uurtarief is dat lastig, want hoe weet jij hoeveel uur een tekstschrijver over de opdracht gaat doen? Natuurlijk is het aan mij om dat vooraf goed in te schatten. Maar wat als ik vannacht slecht geslapen heb en er vandaag drie keer zo lang over doe? 

 

Had ik net een fantastische zin bedacht, gaat de bel. Wat als ik tijdens het schrijven een paar keer gestoord wordt door de postbezorger en de collectant, en ik vervolgens uit m'n flow ben? Tikt de teller dan door? Nee. Dat kan natuurlijk niet.

EN DAAROM HANTEERT DEZE SCHRIJVER PROJECTPRIJZEN. ;-)

Zoals gezegd: een goede tekstschrijver genereert omzet voor je. Bij een projectprijs kijk ik daarom niet alleen naar de omvang en de complexiteit van de opdracht, maar ook naar wat mijn werk jou oplevertZo is er geen getouwtrek over uren of woorden, maar weet je vooraf waar je aan toe bent. Én krijg je gewoon een goed eindproduct voor een dito prijs. Betalen voor het resultaat dat je krijgt, dat is naar mijn idee de eerlijkste prijsstelling die er is. 


wat is een gemiddeld en eerlijk tarief voor een tekstschrijver slash copywriter?

Zoals gezegd: € 0,05 cent per woord is in alle gevallen een extreem laag tarief. Dat geldt ook voor € 20,- per uur. Net zoals een werkgever meer betaalt dan een werknemer maandelijks op zijn salarisstrookje uitgekeerd ziet, kan de freelance tekstschrijver of copywriter het bedrag dat hij factureert niet ineens - hup - in zijn zak steken. Het is een open deur, toch wordt vaak vergeten dat de freelance tekstschrijver kosten maakt voor software, verzekeringen, een pensioen en dergelijke. En niet te vergeten aan een goede redacteur, die de tekst nog eens grondig doorakkert voordat hij jouw mailbox in glijdt. 

 

Wat een eerlijk tarief is hangt af van het type opdracht, de omvang van het werk en van welk resultaat het jou als ondernemer oplevert.

 

Ga je prijzen vergelijken? Kijk vooraf goed naar de reviews, kijk naar het eerdere werk van een tekstschrijver en vergelijk dat vervolgens met de tarieven die hij berekent. Vergelijk dan uurtarieven met uurtarieven, projectprijzen met projectprijzen, enzovoorts. En hou daarbij in gedachten dat de tekstschrijver langer bezig is met de opdracht dan alleen het tikken van een X-aantal woorden, en bovenal dat een goede tekstschrijver zichzelf dubbel en dwars terugverdient. Want voor een goede tekstschrijver maak je geen kosten, maar een investering.

Nog éven over dat tarief van € 0,01 tot € 0,05 per woord.

Op LinkedIn en in online groepen voor tekstschrijvers en copywriters klaagt de beroepsgroep er al jaren over: ondernemers die het lef hebben om opdrachten te verstrekken voor tarieven die ver onder bijstandsniveau liggen. Of die schrijvers willen strikken voor een "gratis proefopdracht", met het vooruitzicht op een betaalde klus als het werk bevalt. 

 

Maar je raadt het al. Zodra de proefteksten zijn afgeleverd, gecorrigeerd en al, hoor je van die opdrachtgever niets anders meer dan krekelgeluiden. Soms kan er nog een bedankje vanaf.

 

Tekstschrijvers klagen steen en been over het lef en de uitbuiting van dit type opdrachtgever. En ja. Goed beschouwd is zo'n verzoek even vreemd als onbeschoft. Je vraagt in een restaurant toch ook niet of je gratis een driegangendiner naar binnen mag werken, met de belofte dat als het lekker was, je de volgende keer betaald komt eten? In een hotel vraag je niet om een gratis proefnacht. En je vraagt de stukadoor evenmin om kosteloos de woonkamer te stuken, waarna hij - bij jouw tevredenheid - tegen betaling de rest van het huis onder handen mag nemen. 

 

Nee. Natuurlijk doe je dat niet. Je zou je kapot schamen. (Dat mag ik tenminste hopen.) Een tekstschrijver vragen om gratis teksten, is precies hetzelfde verhaal.

 

'Maar hoe weet ik dan of je goed werk levert?' vraagt  deze opdrachtgever dan.

Nou, door mijn reviews en portfolio te bekijken. Dat kan dan wel weer gratis en voor nop. ;-) Hebben die je niet overtuigd? Prima, 

 

even goede vrienden. Dan kijk je gewoon een deur verder. En als je wilt verwijs ik je met alle liefde door naar een goede 'collega' uit mijn netwerk.

 

Sowieso krijgen professionals die een dienst leveren - copywriter of niet - vaker het verzoek of het ook kosteloos kan. Een advocaat vertelde me dat er regelmatig bij haar wordt aangeklopt voor gratis juridisch advies. (O, dus als ik het nu goed doe, betaal je bij je eerstvolgende echtscheiding de factuur wél?) Wij tekstschrijvers zijn dus niet de enige. 

 

Maar hoe irritant ook: het valt die opdrachtgevers ook niet helemaal te verwijten. Veel tekstschrijvers gaan namelijk (met tegenzin) op dit soort verzoeken in. Als startende copywriter heb je nog geen reviews en portfolio opgebouwd. En je moet toch ergens beginnen. Zeg je 'nee', dan weet je dat je die potentiële klant verliest aan de concurrent, die wel gratis proefteksten levert. En zo houden we dit fenomeen zelf hardnekkig in stand.

 

Ik begrijp die gedachtengang volkomen. (Sterker nog: been there, done that.) Minder begrijpelijk is het als tekstschrijvers na tig "gratis proefopdrachten" zonder betaald vervolg blijven miepen dat ze uitgeknepen worden. Iets met een ezel en een steen.

 

Er bestaat zoiets als 'nee' verkopen. Dat is soms lastig. Maar als jij als tekstschrijver - überhaupt als ondernemer - niet gelooft in jouw waarde, dan doet die opdrachtgever dat zeker niet. Die kon namelijk al 7 keer eerder bij jou voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en dat verwacht 'ie daarom ook voor de 8e keer. 

 

Die cirkel doorbreken? Dat kan alleen als we voortaan allemaal een eerlijk tarief berekenen voor ons werk. Of je nu advocaat, kapper, financieel adviseur of tekstschrijver bent.


Benieuwd naar mijn tarieven?

Je vindt ze op mijn dienstenpagina's. Wil je een vrijblijvende offerte of een (gratis en vrijblijvende ;-)) kennismaking inplannen?

Mail me even: post@rachelvancharante.nl. Tot gauw!