Wat is het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver?
EEN vraag die ik van ondernemers regelmatig krijg: 'Wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen een tekstschrijver en een copywriter? En heb ik nu een copywriter nodig of een tekstschrijver?'
Om maar meteen het antwoord te geven: er is geen eenduidige definitie. De verschillen zitten 'm vooral in de interpretatie. En die verschilt nogal, afhankelijk van aan wie je het vraagt.
De Tekstschrijver en de copywriter:
HET ALGEMENE BEELD VS. DE PRAKTIJk
Feitelijk betekenen de termen 'tekstschrijver' en 'copywriter' exact hetzelfde: copy = tekst, writer = schrijver. Maar of iemand die zich op professionele basis bezighoudt met het schrijven van teksten zichzelf nu copywriter, tekstschrijver, contentspecialist, teksttovenaar of word wizard of weer iets totaal anders noemt: elke benaming roept een bepaalde associatie op. En bij copywriters en tekstschrijvers is dat over het algemeen deze:
- Bij een copywriter wordt vaak gedacht aan een schrijver van commerciële teksten. Iemand die teksten schrijft waarbij het primaire doel conversie is. Oftewel: iemand die jouw aanbod verkoopt met z'n toetsenbord. Denk aan SEO-teksten voor websites en blogs. Copywriters zouden zich daarnaast vaker bezighouden met (social media-)marketing, branding, vormgeving en reclame. Het vak van een copywriter heeft over all een wat meer sexy imago dan dat van de tekstschrijver. Het algemene beeld is vaak dat je een copywriter zou moeten inschakelen als de tekst vooral catchy en commercieel moet zijn.
- Bij een tekstschrijver wordt vaak gedacht aan iemand die foutloos Nederlands schrijft. Die meer gericht is op neutrale teksten dan op commerciële teksten. Zoals het schrijven van informatiebrieven namens gemeenten en woningcorporaties op B1-niveau, persberichten, achtergrondartikelen, beleidsstukken en jaarverslagen. Het algemene beeld is vaak dat je een tekstschrijver inschakelt wanneer je een foutloze, correcte tekst nodig hebt, die moet informeren of adviseren. Een tekst die bij voorkeur niet vermakelijk is.
Om maar meteen een mythe de wereld uit te helpen:
Het hardnekkige beeld dat copywriters er zijn voor de vermakelijke en wervende teksten, en tekstschrijvers voor stoffige teksten met de amusementswaarde van een medische bijsluiter, is feitelijk onzin. Net zoals elke roman een vorm van spanning moet bevatten (ja, echt), heeft ook elke tekst een vorm van vermaak nodig om de lezer bij de les te houden. Als de gortdroge feiten uit een jaarverslag niet in een begrijpelijke en lekker leesbare tekst worden gegoten, beklijft de boodschap niet en ben je de lezer bij de tweede alinea al kwijt. Maar dat terzijde.
Oké, even terug naar die verschillen. Hoe zit het dan in de praktijk?
In mijn eigen netwerk zie ik dat veel schrijvers die zich 'tekstschrijver' noemen, actief zijn in de volle breedte. Sommige tekstschrijvers blijven weg bij conversiegerichte teksten en gruwelen van SEO, terwijl de meesten met gemak een commerciële tekst uit hun mouw schudden. Daar staat tegenover dat ik schrijvers ken die zich copywriter noemen, maar die zich niet zeker beperken tot het schrijven van commerciële teksten. Die naast conversiegerichte copy regelmatig een beleidsstuk, jaarverslag of achtergrondartikel schrijven, en die dat ook echt goed in de vingers hebben.
Ik noem mezelf over het algemeen tekstschrijver, maar ik had mezelf ook copywriter kunnen noemen. Zo'n 80% van de teksten die ik als freelance tekstschrijver oplever, zijn conversiegericht: ze hebben als doel jou(w onderneming) in de spotlights te zetten bij je doelgroep, en jouw aanbod te verkopen. Maar ik schrijf ook weleens een beleidsstuk, een informatieve tekst voor folder, een artikel voor een magazine, een vacature of een jaarverslag. Teksten in allerlei soorten en maten dus. Daarnaast hou ik me ook bezig met het bouwen van websites en huisstijlontwikkeling.
Long story short
Kortom: het verschil zit 'm in ieders persoonlijke definitie. Mijn persoonlijke mening is dat elke tekstschrijver en elke copywriter zijn eigen specialiteit heeft en op zijn eigen manier invulling aan het vak geeft. Sommige tekstschrijvers zijn steengoed in het schrijven van commerciële teksten. En sommige copywriters zijn dan wel steengoede schrijvers, maar schrijven betere achtergrondartikelen dan commerciële copy.
TOT SLOT. HEB IK EEN
TEKSTSCHRIJVER NODIG,
OF JUIST EEN COPYWRITER?
Kijk om te beginnen goed naar het doel van je tekst. Wat wil je bereiken? Heb je een webtekst nodig die jouw website goed vindbaar maakt in Google en die jouw aanbod online verkoopt? Moet de tekst jouw doelgroep informeren, adviseren of entertainen?
Als je het doel van de tekst hebt vastgesteld, ga dan op zoek naar een tekstschrijver slash copywriter die regelmatig soortgelijke
teksten schrijft. Eén waarbij je, op basis van diens portfolio en de teksten op de website een goed gevoel hebt. Vraag vervolgens een offerte aan en plan een kennismakingsgesprek in.
Is er een klik? Past deze freelancer bij jou en je bedrijf? Heb je het vertrouwen dat deze schrijver - ongeacht of 'ie zich tekstschrijver of copywriter noemt - jouw opdracht tot een goed einde gaat brengen? Dat 'ie resultaat gaat leveren? Bingo!