· 

Social media voor ondernemers: 4 tips om te starten

4 Tips om te starten met social media voor je bedrijf.

Online zichtbaarheid, social media marketing, social media abonnementen: je wordt er als ondernemer mee platgegooid. Maar hoe belangrijk is het nou eigenlijk om als ondernemer op één of meerdere socialmediakanalen aanwezig te zijn?

 

Marketing draait uiteindelijk om één ding: zichtbaar zijn op de plek waar je doelgroep zich bevindt. Als je als ondernemer onzichtbaar bent, wordt er geen beroep op je expertise gedaan. It's as simple as that. Anno 2021 zit vrijwel iedereen de hele dag met zijn of haar telefoon in handen. Honderd tegen één dat ook jouw klant zich op social media bevindt. Social media is een gratis en laagdrempelig platform met een enorm bereik, dat niet meer kan ontbreken in je (online) marketingstrategie. 

 

Toch zien veel ondernemers op tegen starten met social media. Want: wat zou Jantje of Pietje vinden als ik mezelf zo in the picture zet? Wat moet ik dan delen? Heb ik nog iets toe te voegen in dat woud van concurrenten die dagelijks tips, inzichten of nieuwtjes delen? Mijn advies: start simpel. Leg de lat niet te hoog en neem de tijd om uit te vogelen wat voor jou werkt en wat niet.

Tip 1: Start met één bijdrage of post per week

Ja, natuurlijk is het effectiever om driemaal per week - of zelfs dagelijks - te posten. Maar de kans dat je dan ontmoedigd raakt is groot. Vergelijk het met sporten: als je jaren niets gedaan hebt en je gaat ineens dagelijks naar de sportschool, is de kans groot dat je motivatie na een paar weken inkakt en dat je de handdoek in de ring gooit. Mijn tip: onderzoek op welk socialmediakanaal jouw doelgroep zich bevindt en start daar met één bijdrage per week. Dat is haalbaar. Zo ben je zichtbaar, zonder jezelf meteen te overvragen.

Tip 2: denk niet eindeloos na over het delen van waarde.

"Deel waarde." Dat advies komt regelmatig voorbij. Allemaal leuk en aardig, maar als je te veel bij stil staat bij het delen van waarde, schiet je in de kramp en lijkt geen enkele bijdrage waardevol.

 

Denk niet eindeloos na over of een post interessant, uniek en informatief genoeg is, maar vogel uit waar jouw klanten in geïnteresseerd zijn. Verkoop je producten? Deel nieuwe voorraad. Verkoop je diensten? Vertel daar iets over. Welke klantvragen krijg je zoal binnen? Speel daar op in. Kun je jezelf of een medewerker voorstellen? Doen. Zo bouwen je volgers een band met jou(w bedrijf) op.

 

Maak het jezelf niet te moeilijk en wees niet te kritisch. Jij bent expert in je vakgebied en jouw volgers niet, dus een klein inzicht is vaak al van waarde. 


Tip 3: zorg dat je je comfortabel voelt bij het posten

Niet zelden voelen ondernemers zich er ongemakkelijk bij om zichzelf en hun bedrijf in the picture te zetten. "Wat zou die ene oud-collega ervan vinden als ik mezelf zo belangrijk maak?" Vooral op LinkedIn speelt dit.

 

Nu kan ik van alles tegen je zeggen om dat gevoel bij je weg te nemen. (Bijvoorbeeld dat de persoon die jij in gedachten hebt, waarschijnlijk gewoon verder scrolt en doorgaat met zijn dag. Dat jij als ondernemer het recht hebt om op jouw socialmediakanaal, dat ene kleine stukje internet dat helemaal van jou is, te delen wat je wilt. Dat je jezelf er niet "belangrijker mee maakt", maar dat je gewoon je product verkoopt. Je bent immers ondernemer en ook jouw kachel moet blijven branden.) Maar ik ken het gevoel. ;-) En het is nauwelijks te bestrijden met rationele argumenten.

 

Als je hier last van hebt, ga dan eens bij jezelf na om welke mensen het gaat. Vaak zijn het er maar een handjevol. Een voormalige werkgever. Die ene ex. De buurvrouw. Natuurlijk kun je ze van je socialmediakanaal verwijderen, maar als je dat te drastisch vindt, kun je je posts en stories ook onzichtbaar maken voor deze groep. Net zolang tot het maken van posts, stories of video's een tweede natuur is geworden en je je comfortabel in deze rol voelt. 

Tip 4: Manage je verwachtingen

Vol goede moed ga je van start. Je post een paar keer. Gebruikt de juiste hashtags. En dan... blijven de likes en de volgers uit. Wat nu?

 

Natuurlijk is het leuk wanneer een post goed scoort en je je volgersaantal ziet groeien. Maar laat je niet ontmoedigen als je maar 35 volgers hebt terwijl concurrent X er meer dan 1000 heeft. Laat je ook niet ontmoedigen als je maar vijf likes op een post krijgt, terwijl concurrent Y er honderden krijgt. Wat anderen doen is eigenlijk helemaal niet relevant. Als jouw post slechts vijf likes krijgt, maar je ontvangt vervolgens wel een offerteaanvraag in je mailbox, dan is je doel bereikt. Het gaat erom dat je volgers bestaan uit je doelgroep, uit potentiële klanten. En als die vervolgens in de aantallen lopen, dan wordt het écht interessant. 

 

Investeer in sociale interactie, maar kijk niet naar likes en verwacht niet meteen gouden bergen. Je gaat stap voor stap je bereik uitbouwen, en dat kost tijd. Geef jezelf die tijd. Als je volhoudt waar anderen de handdoek in de ring gooien, zul je zien dat zich dat zal uitbetalen in nieuwe klanten!

Online zichtbaarheid verbeteren?

Wil jij de online zichtbaarheid van jouw bedrijf verbeteren en wil je eens sparren over hoe je dat aanpakt? Of besteed je het liever uit? Bel, app of mail me dan. Ik denk graag - geheel vrijblijvend - met je mee.