· 

Social media voor ondernemers: 7 effectieve tips om te starten én vol te houden

4 Tips om te starten met social media voor je bedrijf.

 

Krijg jij spontaan jeuk als je denkt aan het beheren van je socialmediakanalen? Hartstikke begrijpelijk. Want structureel posten kost gewoon tijd. En hoe bedenk je steeds weer nieuwe content waarmee je opvalt in dat woud van concurrenten die stuk voor stuk in dezelfde vijver vissen? Hoe hou je vol? En hoe zorg je ervoor dat de energie die je in je socialmediakanalen steekt, ook verzilverd wordt?

 

In deze blog ga ik in op veelvoorkomende struggles en bezwaren, en geef ik je mijn 7 tips om social media toch succesvol in te zetten.


Social media voor je bedrijf: waarom zou je dat überhaupt willen inzetten?

NOU, HIEROM. DE VOORDELEN OP EEN RIJTJE:

Weleens gehoord van de know like trust-factor? Deze marketingterm komt kortgezegd hierop neer; potentiële kopers moeten je eerst leren kennen, vervolgens leuk gaan vinden en dan gaan vertrouwen, vóór ze besluiten tot een volgende stap over te gaan: het kopen van jouw product of dienst. Het is eigenlijk net als met het aangaan van een relatie. Je gaat eerst daten, voordat je diegene je huissleutel geeft en je samen een Volvo en een labrador of lapjeskat aanschaft.

 

Socialmediakanalen zijn bij uitstek de plek om te "daten" met potentiële klanten. Om jezelf, je bedrijf en je expertise te laten zien en zo je publiek op te warmen, voor zij overgaan tot aankoop. Natuurlijk leidt niet elke post direct tot een verhoging van je omzet. Maar met elke post en elke story leert je publiek je beter kennen. Je plant als het ware een zaadje in hun hoofd, en elke keer dat je opnieuw voorbij komt op hun tijdlijn, geef je dat zaadje een scheutje water en wat zonnestralen. Uiteindelijk groeit dat zaadje uit tot het vertrouwen dat je doelgroep nodig heeft om voor jouw aanbod te kiezen.

 

En natuurlijk weet je het wel: als ondernemer moet je zichtbaar zijn op de plek waar je doelgroep zich bevindt. Als je onzichtbaar bent, wordt er geen beroep op je expertise gedaan. It's as simple as that. Anno 2021 zit vrijwel iedereen de hele dag met zijn of haar telefoon in handen. Honderd tegen één dat ook jouw klant zich op social media bevindt. Maar de inzet van social media heeft meer voordelen dan alleen het grote bereik. Komen ze:

1. Rechtstreeks en effectief je doelgroep aanspreken

Of jouw doelgroep nu bestaat uit kappers uit Klazienaveen, studenten uit Tilburg of accountants uit heel Nederland: wanneer je adverteert op platformen als Instagram en Facebook kun je je rechtstreeks tot je doelgroep richten. Deze socialmediakanalen bieden namelijk de mogelijkheid om advertenties alleen te tonen aan hen die voldoen aan jouw criteria op het gebied van leeftijd, sekse, interesses, enzovoorts.

 

Dit in tegenstelling tot adverteren in kranten, op websites, langs de weg of in bushokjes, waar adverteren vaak schieten met hagel is.

2. Relatief lage kosten, of zelfs gratis

Nog even over dat adverteren. Posten op social media is gratis. Kies je ervoor om daarnaast te adverteren, zodat je ook in het oog

springt bij nieuwe volgers? Het voordeel is dat advertenties op social media relatief goedkoop zijn in vergelijking met andere advertentievormen.

3. Inzichten en meetbare resultaten

Hoe vaak is jouw post bekeken? Hoe vaak is er vervolgens doorgeklikt naar jouw website? Welke posts doen het goed en welke minder? Op welke tijdstippen zijn je volgers veelal online? Al deze statistieken zijn inzichtelijk op je socialmediakanalen. Daarop kun je vervolgens je strategie kunt bijsturen.

4. SEO: je website krijgt een betere positie in de zoekmachines

Wanneer je vanuit je socials doorlinkt naar je website, wordt je website vaker bezocht. Hoe vaker je website bezocht wordt, des te hoger Google jouw site in de zoekresultaten laat zien. Win-win!


Rechtstreeks en effectief je doelgroep aanspreken

Relatief lage kosten, of zelfs gratis

Inzichten en meetbare resultaten

SEO: een betere positie in de zoekmachines


Bezwaar: social media kost me te veel tijd. Het schiet erbij in.

TIP 1: START MET ÉÉN BIJDRAGE OF POST PER WEEK.

Ja, natuurlijk is het effectiever om driemaal per week - of zelfs dagelijks - te posten. Maar de kans dat je dan ontmoedigd raakt is groot. Het is net als met sporten: als je jarenlang geen dumbell aangeraakt hebt, en je gaat ineens dagelijks naar de sportschool, is de kans groot dat je motivatie na een paar weken inkakt en dat je de handdoek in de ring gooit.

 

Mijn tip: start met één bijdrage per week. Dat is haalbaar. Zo ben je prima zichtbaar, zonder jezelf meteen een onhaalbaar doel op te leggen.

TIP 2: PLAN HET IN

Zo maak je het behapbaar: blok twee á vier uur per maand in je agenda voor het schrijven van content (en hou je daaraan!) en plan die content vervolgens in. LinkedIn heeft een eigen planningstool waarin je je content vooraf kunt inplannen, zodat je er gedurende de rest van maand geen omkijken meer naar hebt. Ook Instagram en Facebook hebben een planningstool: de Meta Business Suite. 

 

Extra voordeel: als je volgens een vast ritme content inplant, bijvoorbeeld iedere maandag en donderdag om 8:30 uur 's ochtends, scoor je bonuspunten bij het algoritme. Zo springt jouw post sneller in beeld bij je doelgroep.


Bezwaar: ik heb geen inspiratie om te posten

TIP 3: ZET JE "CONTENT-RADAR" AAN. 

Wat ik daarmee bedoel: ga gedurende de dag, week, maand eens na wat er op de werkvloer speelt en welke vragen van klanten je binnenkrijgt. Random klantvragen waar je niet bij stilstaat, lenen zich vaak goed voor posts op social media. Wees je daar bewust van en noteer deze, zodat je er op het moment waarop je je content gaat schrijven mee aan de slag kunt. Zorg ervoor dat ook eventuele medewerkers die content-radar aanzetten, en hun ideeën met je delen.

 

En verder? Zijn er actualiteiten waarop je kunt inspelen? Deel je visie over een bepaald onderwerp. Verkoop je producten? Deel nieuwe voorraad. Verkoop je diensten? Vertel daar iets over. Zijn er anekdotes die zich hebben voorgedaan? Speel daar op in. Kun je jezelf of een medewerker voorstellen? Doen. Zo bouwen je volgers een band met jou(w bedrijf) op.


TIP 4: DENK NIET EINDELOOS NA OVER HET DELEN VAN WAARDE.

"Deel waarde." Een goed advies dat regelmatig voorbij komt. Door tips, tricks en je visie te delen laat je zien wat je aan kennis en expertise in huis hebt, en daarmee boei en bindt je je volgers. Maar ... de valkuil is dat als je te veel stilstaat bij het delen van waarde, je in de kramp schiet en geen enkele bijdrage waardevol lijkt.

Denk niet eindeloos na over of een post interessant, uniek en informatief genoeg is. Maak het jezelf niet te moeilijk en wees niet te kritisch. Weet: jij bent de expert in je vakgebied en jouw volgers niet, dus een klein inzicht is vaak al van waarde!

bezwaar: ik vind het ongemakkelijk om mezelf in the picture te zetten.

TIP 5: BLOKKEER (TIJDELIJK) DEGENEN WAAR JE JE NIET COMFORTABEL BIJ VOELT

Voel je je er ongemakkelijk bij om jezelf en je bedrijf in the picture te zetten? Je bent niet de enige. Veel ondernemers vinden het in het begin lastig om zichzelf te positioneren, en moeten die drempel over. "Wat zou die ene oud-collega/overbuurman/achternicht/zwager ervan vinden als ik mezelf zo belangrijk maak?"

 

En natuurlijk weet jij rationeel best dat dat je feitelijk helemaal niet weet wat een ander denkt. En dat als anderen er toch iets van vinden, je je daar precies niets van moet aantrekken.

 

Bovendien kan ik TIG rationele argumenten aandragen om te proberen dat gevoel bij je weg te nemen. Bijvoorbeeld dat sommige types het gewoon lastig vinden om een ander te zien groeien (soms omdat ze stiekem willen doen wat jij doet, maar die stap niet durven zetten), en dat dat meer zegt over hen dan over jou. Dat jij op jouw socialmediakanaal, dat ene kleine stukje internet dat helemaal van jou is, het recht hebt om te delen wat je wilt. Dat jouw zichtbaarheid niets met arrogantie of ijdelheid te maken heeft, maar dat je gewoon je product verkoopt, net zoals je vroeger een advertentie in de Gouden Gids zou hebben gezet. Je bent nou eenmaal ondernemer en ook jouw kachel moet blijven branden. En belangrijker nog: je hebt gewoon een bedrijf waarmee je anderen waarde biedt. En jouw product/dienst/expertise verdient het om gezien te worden.

 

Dat is allemaal waar, maar dat irritante Calimero-stemmetje in je achterhoofd is er nou eenmaal. En die laat zich met rationele argumenten niet meteen het zwijgen opleggen. Gelukkig heb ik wel een praktische tip voor je, waarmee die online zichtbaarheid in één klap een stuk gemakkelijker wordt.

 

Als je hier last van hebt, ga dan eens bij jezelf na om welke mensen het gaat. Vaak zijn het er maar een handjevol. Een voormalige werkgever. Die ene ex. De buurvrouw. Natuurlijk kun je ze van je socialmediakanaal verwijderen, maar als je dat te drastisch vindt, kun je je posts en stories ook (tijdelijk) onzichtbaar maken voor deze groep. Net zolang tot het maken van posts, stories of video's een tweede natuur is geworden en je je er comfortabel bij voelt.

 

En weet je? Door het gewoon te doen, wordt het vanzelf gemakkelijker, wordt Calimero steeds stiller, en op een gegeven moment houdt ie z'n snavel. En krijg je er nog plezier in ook. Echt.

BEZWAAR: IK HEB TE WEINIG VOLGERS/KRIJG TE WEINIG LIKES. En dús geen resultaat.

Vol goede moed ga je van start. Je post een paar keer. Gebruikt de juiste hashtags. En dan ... blijven de likes en de volgers uit. Kak. Wat nu? Je gluurt maar eens op de socials van concurrent X om te zien hoe het daar gaat. Vervolgens zakt de moed je helemaal in de schoenen: X heeft maar liefst 3.578 volgers, en jij maar 47. Waar doe je het nog voor?

 

 

TIP 6: RELATIVEER, EN MANAGE JE VERWACHTINGEN

Natuurlijk baal je als alleen je trotse tante de post liket waar jij op hebt zitten zwoegen. En natuurlijk is het leuk wanneer een post goed scoort. Maar staar je daar niet blind op. Onthoud: dat jouw volgers geen like achterlaten, betekent niet dat ze jouw post niet gezien hebben. Je hebt met jouw post dat zaadje gepland, weet je nog? Jouw doel is niet het scoren van likes, maar een stijging van het aantal offerteaanvragen in je mailbox. 

 

 

Dat jij veel minder volgers hebt dan de concurrent (die al veel langer structureel zijn socials inzet) is totaal irrelevant. Het opbouwen van een following kost nou eenmaal tijd, en het is onmogelijk om er wekelijks honderden volgers bij te krijgen. Helaas-pindakaas. Bovendien is het een misvatting om te denken dat social media geen zoden aan de dijk zet als je weinig volgers hebt. Waar het echt om gaat is dat de volgers die je wel hebt, bestaan uit je doelgroep, uit potentiële klanten. (Ik bedoel: een slager heeft niets aan 10.000 volgers, als die stuk voor stuk vegetarisch zijn.) En als die vervolgens in de aantallen lopen, dan wordt het écht interessant. 

 

 

 

 

REALISEER JE:

LIKES EN VOLGERS GEVEN JE ALLEEN EEN DOPAMINEBOOST,

MAAR OFFERTE-AANVRAGEN LEVEREN JE KEIHARDE EURO'S OP. 

 

 

 

 

TIP 7: WEES SOCIAAL EN ZOEK DE INTERACTIE

De term 'social media' zegt het al: socialmediakanalen zijn sociale platformen. Ze zijn niet ingericht op eenrichtingsverkeer, maar op interactie met anderen. Zorg er daarom voor dat je niet alleen maar zendt, maar laat ook oprechte likes of reacties achter bij anderen die je volgt. Dat is een megaboost voor de band die je opbouwt met je doelgroep. Het is pokon op dat zaadje. En een extra voordeel: het algoritme gaat er ook goed op. Zo wordt de inzet van social media niet alleen effectiever, maar door het aangaan van nieuwe connecties wordt het er ook een stuk leuker van!

 

 

Kortom: begin klein, en kijk niet naar likes. Vogel uit wat voor jou werkt, en wat niet. Investeer in sociale interactie, maar verwacht niet meteen gouden bergen. Je gaat stap voor stap je bereik uitbouwen, en dat kost tijd. Geef jezelf die tijd. Als je volhoudt waar anderen de handdoek in de ring gooien, zul je zien dat zich dat zal uitbetalen in nieuwe klanten!

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon de Hulplijn bellen.

Wil je de online zichtbaarheid van jouw bedrijf verbeteren en wil je eens brainstormen over hoe je dat aanpakt? Of besteed je het liever uit, zodat je je kunt richten op zaken waar je wel vrolijk van wordt?

 

I've got your back. Stuur me een mailtje en plan een belafspraak in. Tot gauw!