· 

Waarom lukt het niet om te groeien op Instagram?

tips voor meer volgers op Instagram | hoe krijg ik meer volgers op Instagram?

7 tips om te groeien op Instagram.

'Hoe komt het toch dat mijn bedrijfsaccount niet groeit op Instagram? Waarom lukt het niet om mijn volgersaantal te vergroten?' Het is de vraag die veel ondernemers zichzelf stellen. 

Allereerst is het hebben van een select aantal betrokken volgers die bestaan uit je doelgroep, veel belangrijker dan het hebben van een groot volgersaantal. Een slager heeft niets aan tienduizend volgers, als deze stuk voor stuk vegetarisch zijn. Dat gezegd hebbende: groeien met Instagram is geen peulenschil. I get that. Maar als groeien niet lukt, betekent dat meestal dat er niet goed wordt ingespeeld op het algoritme van Instagram. Daarom geef ik je vijf tips waar het algoritme van zal smullen en waar jouw volgersbase van zal groeien.

Het algoritme van Instagram

Als je veel op Instagram zit, dan heb je vast gemerkt dat je posts de ene keer een groot bereik hebben, en een andere keer totaal niet. Tijd om dit mysterie te ontrafelen. Sinds 2016 laat Instagram je feed  (de tijdlijnberichten) zien op basis van een algoritme, en niet langer meer op basis van chronologische volgorde. Dit algoritme is gebaseerd op een aantal factoren:

  • Interesse
  • Relatie
  • Tijdigheid
  • Frequentie
  • Following
  • Gebruik

Als je inspeelt op deze factoren, zal Instagram jouw posts sneller laten zien in het nieuwsoverzicht van je volgers. Pas onderstaande tips toe en je zult zien dat je posts een groter bereik krijgen én dat je volgersaantal groeit!


7 tips om te groeien op Instagram

TIP 1: wees consequent in het posten

Strikt driemaal per week posten levert je meer op dan een tijdje dagelijks heel actief zijn en dan weer een tijdje onzichtbaar. Niet alleen zodat je volgers weten wat ze aan je hebben, Instagram pikt je posts ook sneller op, waardoor je eerder in beeld komt bij je volgers.

Vind je het lastig om consequent te zijn? Denk dan eens aan een contentplanner. Door per maand een dagdeel hiervoor te reserveren, vooruit te werken en je posts in de contentkalender in te plannen, heb je er de rest van de maand geen omkijken meer naar. Zo maak je het jezelf gemakkelijk. Er zijn verschillende betaalde en onbetaalde contentkalenders. Facebook heeft de (vooralsnog gratis!) tool Studio voor de makers gelanceerd. Deze speelt het beste in op het algoritme van zowel Instagram als Facebook, omdat het een contentkalender van eigen makelij is. 

TIP 2: zorg ervoor dat volgers je posts opslaan

Hoe? Door écht waardevolle content te delen. Beantwoord de vragen die jouw doelgroep heeft in je posts. Zo wordt het interessant voor je doelgroep om je te volgen én gaan ze je posts opslaan om deze later terug te lezen.

'Maar ik wil niet te veel waarde delen. Straks geef ik alles gratis weg.' Dat is een veelgehoord bezwaar. Volgens mij bestaat er niet zoiets als te veel waarde delen. Door je kennis te delen, laat je juist zien dat jij expert bent binnen jouw vakgebied en blijft jouw doelgroep je met interesse volgen.

TIP 3: gebruik de juiste hashtags

Het gebruik van de juiste hashtags vergroot je bereik. De juiste hashtags zijn hashtags die qua onderwerp passend zijn bij je posts en die niet te groot, maar ook niet te klein zijn. Gebruik bij voorkeur een Nederlandse, geen Engelse, omdat je anders concurreert met de rest van de wereld. 

'Maar hashtags onder een bericht staan zo lelijk,' zeggen veel ondernemers. Eens. Maar je kunt je hashtag ook kwijt in de comments, door op je eigen post te reageren. In stories kun je ze onzichtbaar maken door ze de kleur van de achtergrond te geven, of ze achter een sticker of een gifje te plaatsen. 

Tip 4: ga de interactie aan

Ga de interactie aan met je volgers en connect met ze.  Geef niet alleen af en toe een like weg, maar laat oprechte reacties achter bij anderen. Dat is waar social media in de basis voor bedoeld is: connecten. Een online netwerk opbouwen. Het hebben van interactie is de krachtigste manier om het Instagram-algoritme te 'hacken'. 

 

Interactie levert je trouwens niet alleen meer zichtbaarheid op. Als je bouwt aan een warme relatie, dan krijgen je volgers een gezicht en maakt dat het gebruik van Instagram ook veel leuker.

 

Hoe meer betrokkenheid je posts en stories krijgen van je volgers, hoe hoger Instagram jouw account rankt in het algoritme. Je kunt zorgen voor interactie door bijvoorbeeld:

  • een vraag te stellen aan het einde van een post;
  • de quiz-sticker te gebruiken in je stories;
  • de poll-sticker te gebruiken in je stories;
  • de emoji-schuifknop te gebruiken in je stories.

Tip 5: verwijder slapende volgers, bots en nepaccounts

Deze zijn namelijk killing voor je zichtbaarheid. Nepaccounts herken je onder andere aan een reeks cijfers achter hun gebruikersnaam. Meestal zijn dit vage, gespierde, Amerikaanse militairen die wel veel mensen volgen, maar zelf nauwelijks volgers hebben. Of accounts zonder foto.

 

Een hele grote don't is trouwens het kopen van volgers. Het lijkt misschien aantrekkelijk: binnen no-time heb je duizenden volgers. Het kost bijna niets en het staat zo lekker professioneel. Maar helaas. Instagram straft dit af door jouw posts extra laag te ranken in het algoritme, waardoor al je verrichte inspanningen teniet gedaan worden. Niet doen dus, en als je al volgers gekocht hebt: gooi ze er dan a.s.a.p. uit.

Tip 6: reageer binnen een uur op comments en DM's

Een andere manier om in te spelen op het algoritme van Instagram, is om snel - bij voorkeur binnen een uur - te reageren op comments en DM's (persoonlijke chatberichten) van anderen. Instagram beloont dat met een hoge ranking. Je kunt natuurlijk niet constant aan je telefoon vastgeplakt zitten, maar je zou er wel voor kunnen kiezen posts te plaatsen op het moment waarop je ook de tijd hebt om interactie met je volgers aan te gaan.

Tip 7: gebruik de inzichten uit Instagram Analytics

Als je een businessaccount hebt op Instagram, dan heb je met Instagram Analytics inzicht in hoe jouw content presteert. Je krijgt inzicht in welke berichten wel of niet voor je werken, in je groei en hoe vaak er wordt doorgeklikt naar je website. Hou je deze statistieken over een langere periode bij, dan is dat de meest betrouwbare manier om erachter te komen welke groeistrategie voor jou werkt.


Vind je het ondanks deze tips toch lastig om uit te vogelen wat voor jou werkt? Zou je graag een quick scan van je socials willen? Of wil je het beheer van Instagram - of andere social media - liever geheel uit handen geven? Voor een beperkt aantal ondernemers doe ik dit. Neem contact op om te horen wat de mogelijkheden zijn. Graag tot snel!