· 

In 5 stappen je eigen webteksten schrijven.

In 5 stappen je eigen webteksten schrijven!

Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Tips om zelf website teksten te schrijven. Hoe schrijf je teksten voor een website? Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Zelf webteksten schrijven.

Wellicht herken je dit: je bent ondernemer en de teksten op de website zijn verouderd. Je aanbod komt niet goed uit de verf en je website levert je geen klanten op. Er moet dus iets gebeuren. Vol goede moed ga je achter je laptop zitten. En dan... gebeurt er niets. De bevlogenheid en de kennis waarmee jij je vak beoefent, weet je niet in de juiste tekst te gieten, de woorden blijven uit. Na een half uur staren naar een knipperende cursor schuif je de klus - tot je grote ergernis - maar weer voor je uit.

Jammer, want een website is een marketingtool. Als die niet on point is, loop je klanten mis. Maar hoe pak je dit aan? Geen nood: eerste hulp bij het schrijven van webteksten is nabij!

Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Tips om zelf website teksten te schrijven. Hoe schrijf je teksten voor een website? Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Zelf webteksten schrijven.

Hoe schrijf je zelf een goede webtekst?

Het schrijven van een webtekst is als het bouwen van een huis: je begint bij de fundering, de basis en bouwt van daaruit verder. Voor je gaat schrijven is het belangrijk om een paar punten duidelijk te hebben.

  • Voor wie ga je schrijven? Wie is jouw ideale klant? Visualiseer hem of haar.
  • Wat wil hij of zij weten? Waar is hij of zij concreet mee geholpen? En wat kun jij bieden om hun probleem op te lossen of hun vraag te beantwoorden? Dit is het uitgangspunt van de tekst. 
  • Welke tekstsoort past er bij jouw ideale klant? Een formele tekst of mag het juist wat losser? Kies de aanspreekvorm die bij jouw bedrijf past.

Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Tips om zelf website teksten te schrijven. Hoe schrijf je teksten voor een website? Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Zelf webteksten schrijven.

Stap 1: doe een zoekwoordenonderzoek

Om je website vindbaar te maken in Google, moet je weten op welke zoekwoorden jouw klant googelt. Er zijn diverse tools om dit uit te zoeken. Zelf gebruik ik graag Google Keyword Planner. Hier krijg je een indicatie van hoe vaak een zoekwoord over een bepaalde periode gebruikt is. Andere handige (en gratis!) tools zijn:

  • Google Trends: hier vind je geen aantallen, maar wel welke zoekwoorden goed scoren op welk moment. (Dit kan maand- of seizoensgebonden zijn, denk bijvoorbeeld aan recepten voor stamppot of een webshop voor badkleding.)
  • Ubbersuggest: geeft net als de Keyword Planner informatie over zoekvolumes;
  • Answer the public: hier vind je synoniemen voor 'long term zoekwoorden'. Oftewel: zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan.

De zoekwoorden verwerk je:

  • in de URL;
  • in de H1, H2 en H3-titels;
  • bij voorkeur ook in de eerste alinea;
  • in de meta-omschrijvingen aan de achterkant van je website.  

Maar overdrijf het niet, met die zoekwoorden. Je schrijft voor je klant, niet voor Google. Als een tekst is volgepropt met zoekwoorden - ook wel keywordstuffing genoemd - leest dat onprettig. Bovendien straft Google zulke websites af met een plek op pagina 13 (of erger).

Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Tips om zelf website teksten te schrijven. Hoe schrijf je teksten voor een website? Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Zelf webteksten schrijven.

Stap 2: de basis van je webteksten. Zorg voor een overzichtelijke menustructuur

Tips zelf teksten voor je website schrijven. Zelf webteksten schrijven.

Wist je dat bezoekers binnen een paar seconden een website scannen en dan besluiten of ze doorlezen of afhaken? Een overzichtelijke menustructuur is dus van belang als je jouw bezoeker niet binnen een minuut naar de website van de concurrent wilt zien vertrekken. De meest ideale structuur is:

  • een homepage;
  • twee, maximaal drie aanbodpagina's;
  • eventueel een portfolio, als daar sprake van is;
  • een over mij-pagina;
  • een contactpagina;
  • en bij voorkeur ook een blogpagina.

Bied je meer dan twee diensten? Verdeel die dan onder je aanbodpagina's in een subpagina. Dat houdt het overzichtelijk.

 

Bonustip: verwerk de zoekwoorden waar jouw klanten op zoeken in je menustructuur. Hier ligt namelijk een kans om hoger te scoren in Google. Plaats jouw aanbod dus niet onder "aanbod" of "diensten", maar benoem wát je aanbiedt. Ben je interieurstylist? Maak van het kopje "aanbod" dan "interieurstyling". En als verkoopstyling daar een subonderdeel van is, maak daar dan een subpagina van. Wie in Google zoekt op interieur- of verkoopstyling, komt zo sneller bij jou terecht.


Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Tips om zelf website teksten te schrijven. Hoe schrijf je teksten voor een website? Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Zelf webteksten schrijven.

Stap 3: de opbouw van je webteksten. Maak gebruik van titels

Begin met het bepalen van de titels. Zo maak je een geraamte voor je tekst. Dat werkt als een kompas: je weet waar je naartoe schrijft. Het gebruik van titels (H1, H2 en H3) geeft natuurlijk structuur en overzicht in je tekst, maar wist je dat je ze ook goed kunt gebruiken om je zoekpositie mee op te krikken? Google houdt van gestructureerde websites, bovendien pikken de robots van Google zoekwoorden uit titels sneller op. Verwerk dus zoekwoorden in je titels. Gebruik bijvoorbeeld op je homepage: loodgieter in Lochem. Of: personal trainer in Amsterdam Zuid.

 

DE OPMAAK

Maak daarnaast gebruik van opsommingen en dikgedrukte woorden. Waarom? In een wereld waarin we allemaal druk zijn en waarin we gebombardeerd worden met content en prikkels, scannen we een tekst vaak alleen, om snel tot de kern te komen van wat we weten willen. We lezen titels, de eerste zin van een alinea en misschien de dikgedrukte stukken. Om toch je boodschap over te brengen, werkt het gebruik van opsommingen (bullet points) en dikgedrukte woorden perfect. 

 

Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Tips om zelf website teksten te schrijven. Hoe schrijf je teksten voor een website? Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Zelf webteksten schrijven.

Stap 4: de uitwerking. Tips voor het schrijven van je webteksten

Tijd om de tekst te gaan schrijven! Maar hoe verwoord je je boodschap helder en to the point en zet je je lezer aan tot actie?

 

Tip 1: blijf weg bij de clichés.

"Welkom op onze website!"

"Wij zijn gevestigd sinds..."

"Wij zijn uw partner voor..."

"Onze organisatie kenmerkt zich door korte lijnen..."

Even een paar voorbeelden van zomaar wat clichés. Als je je wilt onderscheiden van je concurrenten, vermijd dan die uitgekauwde zinnen. Jij bent uniek en je bedrijf ook. Straal dat uit!

 

Tip 2: zorg dat in de eerste alinea op je homepage duidelijk is wat je doet en wat je kunt betekenen voor de bezoeker. De meeste mensen zijn druk en daardoor ongeduldig, en willen snel weten of ze aan het juiste adres zijn. Maak het hen dus gemakkelijk. Wees daarbij concreet over wat je doet. In plaats van: 'Ik ben coach en ondersteun managers bij hun teamontwikkeling,' kun je beter schrijven: 'Ik help teams om beter te communiceren, zodat er een prettige werksfeer ontstaat en targets voortaan wél gehaald worden.' Gebruik daarbij herkenning. Speel in op een pijnpunt of een vraag van de lezer om hem of haar direct te triggeren

 

Tip 3: schrijf zoals je praat. Veel mensen hebben de neiging om, zodra ze een zakelijke tekst schrijven, woorden te gebruiken die we al sinds 1853 niet meer in het dagelijks leven gebruiken. 'Voorts', 'desalniettemin', 'gaarne'; gelieve dat niet te doen. Gewoon niet. Ook niet als je een formele tone of voice hanteert. Je schept er afstand mee tot de klant en daar word je in zijn of haar ogen niet sympathieker van. Schrijf gewoon zoals je praat, met inachtneming van de regels op het gebied van taal, spelling en grammatica. Iedereen heeft zijn eigen unieke manier van praten, dus als je schrijft zoals je praat, is je tekst altijd origineel. Hou daarbij altijd je doelgroep in gedachten, je schrijft tenslotte voor hen.

 

Tip 4: hou het taalgebruik actief. Actief taalgebruik triggert klanten om op jouw aanbod in te gaan. Woorden als 'zullen' en 'kunnen' zijn inactief en hebben een stroperig effect. Hetzelfde geldt voor twijfelachtige woorden als 'misschien' en 'eigenlijk'. Laat ze zoveel mogelijk achterwege.

Schrijf dus niet:

Jij zou vandaag al kunnen beginnen met sporten.

Maar:

Begin vandaag nog met sporten.

Zelf teksten voor je website schrijven tips. 

tips zelf webteksten schrijven. Teksten voor je website schrijven tips.

Tip 5: varieer in zinslengte. Te lange zinnen maken een tekst wollig en onoverzichtelijk. Te korte zinnen maken een tekst juist 'horterig en stoterig'. Varieer daarom in zinslengte en gebruik na een paar korte zinnen weer een langere. Zo houd je de lezer bij de les.

 

Tip 6: denk - en schrijf - in het voordeel van de klant. En geef dus geen feiten, maar voordelen. Schrijf niet: 'Wij zijn 24/7 geopend.' Dat is een feit, een eigenschap. De klant denkt dan: ja, en? Schrijf daarom: 'U kunt bij ons terecht wanneer het u uitkomt, al is het midden in de nacht.' Dát is in het voordeel van de klant.

Schrijf dus ook niet: 'Wij bieden een uitstekende service.' Maar schrijf: 'Wij hebben altijd een leenauto beschikbaar. Na reparatie krijgt u uw auto gepoetst van ons terug.'

 

Tip 7: vermijd vakjargon. Plaats jezelf tijdens het schrijven in de schoenen van je ideale klant en vraag jezelf af of de terminologie die jij gebruikt, ook voor hen begrijpelijk is. Als lezers niet begrijpen waar je het over hebt, voelen ze zich niet aangesproken en haken ze af. Zorg dus dat je tekst altijd is toegespitst op je doelgroep en vermijd vakjargon. Hier is trouwens één uitzondering op: wanneer jouw klanten zich in dezelfde branche bevinden. Wanneer je bijvoorbeeld een cv-ketelfabrikant bent die cv-ketels aan installateurs verkoopt, dan is er niets mis mee om het over kabelbomen of warmtewisselaars te hebben. Maar in elk ander geval: niet doen. 

 

Stap 8: eindig elke pagina met een call-to-action

Wat wil je dat jouw websitebezoeker doet nadat hij of zij jouw tekst gelezen heeft? Wil je dat hij of zij zich inschrijft voor de nieuwsbrief? Of contact opneemt voor een kennismakingsgesprek? Vertel het! En maak het de lezer gemakkelijk, door te zorgen voor duidelijke doorkliklinks, buttons of inschrijflinks. Hoe gemakkelijker je het maakt, des te verleidelijker het voor de lezer wordt om daadwerkelijk te doen wat je vraagt. 


Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Tips om zelf website teksten te schrijven. Hoe schrijf je teksten voor een website? Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Zelf webteksten schrijven.

Stap 5: laat je teksten controleren op spelfouten

Klaar? Tijd voor een final check! Lees de tekst na door de ogen van je klant. Is de tekst overtuigend en krachtig en komt het geheel professioneel over? Zet de tekst aan tot actie en past de tone of voice bij de uitstraling van je bedrijf? Mooi. Laat de tekst dan voor een second opinion lezen door iemand - een professional of iemand in je omgeving - die taalkundig goed onderlegd is. Hoewel spelfouten in veel gevallen niets zeggen over hoe goed jij bent in je vak - tenzij je natuurlijk docent Nederlands of tekstschrijver bent - laten ze op veel lezers een onprofessionele indruk achter. Zelfs als je een taalpurist eerste klas bent, glipt een spelfoutje er zo doorheen en je wilt absoluut niet dat missende interpuncties of verkeerde dt'tjes negatief op je bedrijf afstralen. Succes!

Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Tips om zelf website teksten te schrijven. Hoe schrijf je teksten voor een website? Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Zelf webteksten schrijven.

Vind je het toch lastig om zelf goede webteksten te schrijven en wil je dat ik het voor je doe? Of wil je zelf je teksten schrijven, maar kun je daar wel gericht advies bij gebruiken? I've got your back! Mail naar post@rachelvancharante.nl of ga naar de contactpagina.

Zelf webteksten schrijven. Schrijf zelf je webteksten. Hoe schrijf ik zelf webteksten? Hoe schrijf je goede webteksten? Zelf de teksten voor je website schrijven. Zelf de teksten voor mijn website schrijven of uitbesteden? Tips bij het schrijven van webteksten. Tips voor het zelf schrijven van je webteksten. Zelf webteksten schrijven. Schrijf zelf je webteksten. Hoe schrijf ik zelf webteksten? Hoe schrijf je goede webteksten? Zelf de teksten voor je website schrijven. Zelf de teksten voor mijn website schrijven of uitbesteden? Tips bij het schrijven van webteksten. Tips voor het zelf schrijven van je webteksten. Hoe schrijf ik zelf webteksten? Tips voor het schrijven van teksten voor website. Website teksten tips.

Let's connect!

Check ook mijn social media kanalen, waar je een kijkje kunt nemen behind the scenes tijdens het schrijfproces. Let's connect!


SCHRIJFSTUDIO

CONTACTGEGEVENS

Rachel van Charante

(06) 18 02 33 01

KvK-nummer:

80684335

 

BTW-nummer:

NL003474738B37


Tekstschrijver Lochem

tekstschrijver Lochem

tekstschrijver Lochem

tekstschrijver Lochem

tekstschrijver Gelderland

tekstschrijver Gelderland

tekstschrijver Gelderland

Tekstschrijver Gelderland

tekstschrijver Gelderland

tekstschrijver Twente

tekstschrijver Twente

tekstschrijver Twente